نارساخوانی و نارسانویسی

 

 

 

 

 

 

 

 

 اختلال یادگیری به معنی اختلال در یک یا چند فرایند پایه روانشناختی است که درک و فهم یا استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری را دربر می‌گیرد و به صورت نقص در توانایی گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، املاء یا انجام محاسبات ریاضی ظاهر می‌شود.

این اختلال سبب می‌‌‌شود که موفقیت در تحصیل برای کودک عذاب آورشده، در برخی موارد منجر به دلسردی، عزت نفس پایین و روابط ضعیف با همسالان گردد.

شناخت نوع اختلال یادگیری و ریشه‌یابی آنها به ویژه در دورة دبستان و در درسهای اصلی می‌تواند در رفع این اختلال کمک مؤثری باشد.

 

 

 

اهمیت، ضرورت اجرا و مزایا

اختلال یادگیری در هر دانش آموز منحصربه‌فرد است و سطوح مختلفی از مشکلات را دربر می‌گیرد؛ بنابراین ضروری است معلمان و والدین دربارة ویژگیهای دانش‌آموز و نوع اختلال خواندن و نوشتن اطلاعات دقیقی داشته باشند.

خواندن پایه انواع یادگیریهاست؛ بنابراین بررسی اختلال خواندن و یافتن دلائل مشکلات دانش آموزان در خواندن اهمیت دارد؛ بنابراین انجام موارد زیر ضروریست:

ـ اصلاحِ مهارتِ خواندن

ـ آموزشِ رمزگشایی و دریافتن

ـ ارائه  برنامة خواندنِ اصلاحی

 

نتیجه گیری با تأکید بر مزایای روش

 ـ شناسایی ویژگیها، نقاط ضعف و قوت کودک و بررسی آنها

ـ شناخت تأثیرگذاری این اختلال بر فرایند شناختی کودک

ـ عدم انجام سرزنش و اصلاح الگوهای رفتاری و استفاده از راهکارهای مفید دیگر.

ـ کشف راهکارهایی برای رشد اعتمادبه‌نفس به منظور رفع سندرم »شکست در یادگیری«

 

 

سبد خرید
  • 0
  • 1

سبد خرید محصولات

Item removed. Undo